Kada je vaše dijete spremno za sport i zašto izabrati hrvanje?

PITANJA I ODGOVORI

Kad bi vaše dijete trebalo uključiti u sport?

Navika tjelovježbe stječe se u mladosti

Kada je moje dijete spremno za upis u sportski klub?

Hrvanje utječe na cjelokupan psihofizički razvoj

Kojih 14 konkretnih razloga zašto je djecu poželjno upisati baš na hrvanje

Hrvanje pomaže i u svakodnevnim aktivnostima

Hrvanje kao dopunski sport?

Kad bi vaše dijete trebalo uključiti u sport?

Današnju civilizaciju karakterizira izuzetno smanjenje tjelesne aktivnosti i nikada veći broj osoba sa sedentarnim načinom života. Dobrobiti sporta i tjelovježbe odavna su poznati stoga uopće nije upitno treba li biti tjelesno aktivan nego, ako govorimo o djeci, kada početi i koje su aktivnosti preporučljive.

Navika tjelovježbe stječe se u mladosti

Jedna od najvažnijih potreba djece jest ona za kretanjem. U prvim godinama života zadovoljavaju je kroz igru u toplini doma s roditeljima, s vršnjacima u parku, slobodno pužući, trčkarajući, penjući se... Kako odrastaju i postaju spretnija time i tjelesna aktivnost postaje kompleksnija stvaranjem novih, složenijih ciljeva. Tjelesno vježbanje primjereno djetetu ima niz povoljnih utjecaja na njegov organizam.

Ranim pohađanjem sportskih sadržaja dijete razvija potrebnu motoriku. Razvojem motoričkih sposobnosti i znanja postiže se povoljan preduvjet koji će olakšati redovito prakticiranje tjelovježbe i u narednim životnim razdobljima te smanjiti rizik eventualnih ozljeda u poznijim godinama života. Automatiziranjem određenih gibanja kreiraju se motorički zapisi koji će se znati aktivirati i u kasnijim životnim razdobljima ako se te motoričke radnje povremeno i ponove.

Sportski sadržaji u mladosti mogu utjecati i na stvaranje povoljne mišićne i koštano-zglobne osnove, a svakako ne treba zanemariti ni psihološke aspekte, kao i usvajanje zdravih životnih navika. Dokazano je kako je značajno lakše održati navike tjelovježbe kroz dulji životni period onima koji su se u mladosti bavili sportom.

Poželjno je ponuditi djetetu aktivnosti koje utječu na što više segmenata tijela, prilikom čega će i prije no što krene u školu, usvajati različite kretne strukture. To će olakšati pohađanje tjelesne i zdravstvene kulture u Osnovnoj školi kao i potencijalnu specijalizaciju u odabranom sportu kada tomu dođe vrijeme.

Kada je moje dijete spremno za upis u sportski klub?

Pitanje koje se roditeljima često nameće, ustvari nosi vrlo jednostavan odgovor. U trenutku kada roditelj procijeni da je dijete na razini svjesnosti sposobno pratiti upute trenera, ono je već spremno pohađati sportske aktivnosti prilagođene njegovim sposobnostima.

Hrvanje utječe na cjelokupan psihofizički razvoj

Ako je dijete sposobno saslušati i razlučiti postavljeni zadatak trenera koji je jasan i precizan (u mlađe djece najčešće popraćen specifičnim igrama sa zanimljivom vizualizacijom i/ili imitacijom, ali i jasno definiranim ciljem), tada je spremno pohađati sportsku aktivnost

Djeca su tada povjerena treneru, koji će koristiti najbolja metodska rješenja u svrhu napretka djeteta u sposobnostima prema senzitivnim fazama njihova razvoja.

Kojih 14 konkretnih razloga zašto je djecu poželjno upisati baš na hrvanje

1. jednaka mogućnost bavljenja za djevojčice i dječake

2. tjelesna konstitucija nije nikakva prepreka za treniranje

3. osnovni elementi hrvanja su padovi koje je, sigurnosti radi, poželjno poznavati

4. utjecaj na sve motoričke i funkcionalne sposobnosti

5. razvoj svih sve mišićnih skupina bez zapostavljanja određenih regija tijela

6. postizanje psiholoških dobrobiti: stječe se samokontrola, samopoštovanje, poštovanje prijatelja i suparnika, socijalizacija, smanjenje se anksioznost, uči pridržavanju pravila itd.

7. usavršavanje elemenata hrvanja svakako je poželjno i u svrhu samoobrane koju je uvijek dobro poznavati

8. sastavni dio treninga judo čine jednostavni i složeni gimnastički i akrobatski elementi

9. u treningu hrvanja nema udaraca (uče se padovi, zahvati držanja, bacanja i sl.)

10. osobine, sposobnosti i vještine stečene na hrvanju mogu pružiti povoljnu osnovu za uspjeh u ostalim sportovima

11. Znanstvena istraživanja: usporedbom dječaka hrvača i dječaka koji se nisu bavili sportom (dob 11 i 12 g.), utvrđene su značajne razlike u korist dječaka hrvača u gotovo svim antropološkim obilježjima dok su u dječaka hrvača u dobi od 13 godina utvrđeni bolji rezultati u 7 od 11 varijabli za procjenu antropološkog statusa u odnosu na dječake koji se nisu bavili sportom, ali i njihove vršnjake koji su trenirali neki drugi sport.

12. iako u manjoj mjeri postoje i ekipna natjecanja, hrvanje je prije svega individualan sport u kojemu pojedinac ovisi o sebi i svojim sposobnostima stoga je za pretpostaviti kako može povoljno utjecati na samostalno rješavanje različitih prepreka koje će život postavljati

13. treninzi se provode na strunjačama koje omogućuju sigurnost vježbanja

14. hrvanje je sport za sve: djeca, vrhunski natjecatelji u funkciji sportske samoaktualizacije, rekreativci, veterani, djeca s poteškoćama u razvoju, kao i osobe s invaliditetom mogu u hrvanju pronaći svoje zadovoljstvo

Hrvanje pomaže i u svakodnevnim aktivnostima

- Iako je borilački i kontaktan sport, oba ga spola mogu prakticirati bez ikakvih barijera. Što se spola tiče, u Hrvatskoj je osim dječaka sve veći odaziv i djevojčica u prilog čemu svjedoči činjenica da žene u natjecateljskom hrvanju postižu iznimne rezultate.

- U hrvanju postoji širok spektar tehnika stoga bez obzira na tjelesnu visinu i težinu, svatko može razviti svoje prednosti. Ukoliko se djeca odluče za nastup na natjecanjima, u svrhu ravnopravnosti uvijek postoje dobne i težinske kategorije.

- Osnovu hrvanja predstavlja svladavanje padova koji mogu pomoći i prilikom prizemljenja u ostalim sportovima, ali i važnije, u svakodnevnim aktivnostima u svrhu izbjegavanja ozljeda. Ovo je jedan od rijetkih sportova koji utječe na sve motoričke (koordinacija, brzina, snaga, ravnoteža, fleksibilnost, agilnost, izdržljivost, kao i preciznost prilikom izvođenja tehnika) i funkcionalne (aerobnu i anaerobne) sposobnosti, kao i na sve mišićne skupine što prevenira eventualne deformacije tijela uslijed nošenja teških torbi i sličnih aktivnosti koje su pred djecu gotovo svakodnevno postavljene.

- Jedno on načela hrvanja jest maksimum efikasnosti uz minimum utroška energije, a jedan od temeljnih principa neopiranje pri čemu se snaga i energija suparnika nastoji iskoristiti u vlastitu korist gdje oni slabiji mogu nadmudriti jačega što može donijeti i reperkusije na svakodnevni život. Trenažni operatori hrvanja prepoznati su i kao sredstva napretka za djecu s posebnim potrebama i osoba s invaliditetom, koje iako umanjenih energetskih i dinamogenih sposobnosti dokazano mogu unaprijediti mišićnu jakost i izdržljivost, u određenoj mjeri spriječiti atrofiju određenih mišića, umanjiti tjelesne masnoće i slično, a time i očuvati funkcije kardiovaskularnog sustava i u uvjetima slabije periferne cirkulacije.

- Vrlo je važno spomenuti kako za bavljenje hrvanjem nisu potrebna značajna materijalna sredstva čemu svjedoči prakticiranje hrvanja i u najsiromašnijim zemljama svijeta. Hrvanje karakteriziraju pokreti i rotacije po svim osima te velik broj nepredvidivih situacija koje sportaš nastoji riješiti. Iako dominantno sport snage, valja naglasiti kako je za mlađe dobne kategorije koordinacija u hrvanja najvažnija sposobnost te se njoj na treningu posvećuje velika pažnja.

Hrvanje kao dopunski sport?

- Elementi hrvanja uključuju se u programe pripreme ostalih sportova, ovisno o tome koji su njegovi segmenti trenerima zanimljivi. Nekima će biti interesantni elementi padova, čijim će povremenim implementiranjem nastojati prevenirati potencijalne ozljede (npr. prevencija ozljeda prilikom prizemljenja u nogometu).

- Druga prednost hrvanja nalaze u lakšem oslobađanju od hvatova suparnika u vaterpolu ili boljem održavanju dinamičke ravnoteže u nekim sportovima itd. Te činjenice potvrđuju i istraživanja afirmiranih stručnjaka kineziološkog područja (Matvejev,Laki, Frank i Kampal) koji su u svojim studijama opisali koristi primjene juda i borilačkih sportova u ragbiju, vaterpolu i ostalim sportovima.

- Primjer je nogometna legenda Zinedine Zidane, koji je majstor juda, borilačkog športa vrlo sličnog hrvanju, koji je rekao kako mu je poznavanje juda uvelike olakšalo napredak o određenim sposobnostima potrebnim u nogometu. Valja podsjetiti kako je i Vladimir Putin, jedan od najmoćnijih ljudi svijeta, također majstor juda.

- Judo i hrvanje su sportovi koji omogućuju pravilan rast i psihofizički razvoj jer utječe na čitav niz osobina i sposobnosti stoga je kao takav preporučljiv djeci od vrlo rane dobi, neovisno o spolu, sposobnostima i tjelesnoj konstituciji. Roditelji koji upišu svoje dijete na hrvanje, mogu biti sigurni kako su za njega napravili nešto dobro.

Last modification: Uto 17 Stu 2015